music

Monday, August 13, 2012

Kad raye 1433 Hijrah



Semoga berakhirnyer Ramadhan kali ini membawa perubahan ke arah yang lebih positive dlm kehidupan seharian kita untuk mencari redha Illahi..

Ya Allah..Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..pelihara lah hati kami Ya Allah..jadikan lah kami hamba Mu yang sentiasa bersyukur dan bertaqwa... Aamiin...

posted from Bloggeroid

Sunday, August 12, 2012

Tragedi ramadhan

Selalu kite cakap pasal takdir..qada dan qadar Allah..senang je mulut nk sebut dah takdir nak wat cam mane..tapi bile diri sendiri yang kene harungi baru la terdiam ko..terkedu..nanges..

Memang la kalau dah nak jadi tu sekelip mate je..mcm kes aku la..dr kol 5 ptg mmg dh prepare juadah utk berbuke puase..siap dh masak udang masak lemak..lala rebus dengan ikan goreng..so my sis ambik kontrak bancuh air..maklom la ari sabtu ramai berbuke kt umah bonda..

Tengok jam dh kol 7..dh nk berbuke..aku pun masak air..nak bancuh kopi utk bonda..biase la tekak bonda klu tak xdpt kopi sehari sakit badan katenyer..mcm biase gune jug kace..letak uncang kopi..pastu g kt cerek..tangan kiri pegang jug..tangan kanan pegang cerek..then tuang air panas yg baru je boil..sempat la aku nampak air tu bertukar kaler ke warna hitam..tetibe..dlm sekelip mata..jug yang aku pegang tu meletop..terus air panas tu simbah peha aku..

Aku terus menjerit "Ya Allah...sakitnya" kakak aku pun panik tp dia xdtg pun kt aku sebab dia ingt kaca jug tu dh tertikam kt kaki aku..bonda yang berlari kt aku..mase tu xtau nk wat ape..aku terus bukak seluar dr dapur berlari g bilik air..simbah dengan air..tp tak tahan lastly aku masuk dlm bekas simpan air yg mcm tempayan tu..berendam dlm tu smp rase lega..

Menderita jugak la..sebab perit..panas..pedih..tak henti2 aku panjatkan kesyukuran sbb kaca jug tu tak terbenam kt kaki aku..lepas sapu alovera gel dan makan ubat tahan sakit..baru la lega dan bole tdo..mase ni rase sangat membantu kalau en.sekeping ada n dpt hugs dr dia..

En.sekeping kate pasni nk kuar pakai kain batik jela bie..dh xbole pakai suar..konpem pedih..naseb baik ari raye pakai baju kurung..huhu..

posted from Bloggeroid

Thursday, August 9, 2012

Malam-malam terakhir

1. Mempertanyakan istighfar

Banyakan istifar dan bertaubat pd mlm terakhir Ramadhan.. Sabda baginda s.a.w "pd bulan Ramadhan umatku diberi lima perkara yg tidak diberikan, pd Nabi lain sebelum..

Pertama bila dtg awal Ramadhan, Allah melihat mereka.. Setiap dilihat Allah, selamanya tidak akan diazab..

Kedua, bau mulut org yang berpuasa pd siang hari disisipkan Allah lebih harum dr bau kasturi.

Ketiga, malaikat memohon keampunan utknya siang dan mlm

Keempat, Allah menyuruh syurga-Nya dgn firmannya" bersiap-siaplah dan hiasilah dirimu utk hamba-hamba-Ku. Kamu telah hampir waktu rehat daripada keletihan hidup didunia dan kembali ke tempat-Ku dan rahmat-ku"

Kelima, dan bila tiba akhir Ramadhan Allah mengampuni dosa mereka semua "
(HR. Ahmad, Baihaqi dan Al-Bazzar)

2.pergiatkan amalan pada 10 malam terakhir

Kita digalakkan utk beramal pd sepuluh mlm terakhir bulan Ramadhan, terutama pada malam2 ganjil iaitu 21,23,25,27,29 utk bertema dgn malam Lailatulqadar yang dikatakan lebih baik dari seribu bulan. Firman Allah dlm surah al-Qadr, ayat 1-3 bermaksud," sesungguhnya kami turunkan al-Quran pd Lailatulqadar. Tahukah kamu apakah Lailatulqadar? Ia adalah lebih baik drpd seribu bulan

Sabda Rasulullah s.a.w.. "setiap yg beribadat pada mlm al-Qadar dgn penuh keimanan dan pengharapan kpd kesediaan Illahi, dan niscaya dia akan sembuh diampuni segala dosa yg lampau.. (HR. Muslim)

3. Membayar zakat

Zakat fitrah umpama 'kenderaan' agar ibadat puasa diterima oleh Allah

Sabda Rasulullah s.a.w." puasa Ramadhan akan tergantung antara langit dan bumi melainkan selepas dia membayar zakat fitrah"

Wallahhualam

Sumber dr google

posted from Bloggeroid

Baju raye 2012

Baju kau kaler ape taun ni.?
Bape pasang?
Mane ko beli.?
Hamboiiiiii shantek nyer... Meletops ko raye ni...

Opkos Meletops klu kene baling ng mercun bola... Pommmmmmm.!!!
Hahaha

Tragis ok bile en. Sekeping tanye dlm phone baju raye kite kaler ape taun ni bie.? Rase time tu nk nanges kuat2..walau jauh tetap dia nk isteri dia rase raye sesame.. Pilih tema kaler sesame.. Uwaaaaa TQ Allah send him to me..

Dia tanye kite padehal dia dh decide nk kaler ape.. Xsempat aku nk berhujah pasal kaler.. En. Sekeping nak kaler dark brown.. Ok la setuju laju2 sbb cokolet pun mmg my favourite kaler.. Walaupun sbnrnyer nak kaler ijau.. Ala kan raye 2 rumah tahun ni.. So cokolet bole dipakai di pagi syawal.. Nnt raye PD kai ijau puloppp.. Ngeeee.. Ko punye xde mud nak raye tp dh plan nk 2baju raye.. Klu ko ade mud nk raye xtau la bape pasang baju ko aen oiiiiii...

Tp family aku pun semua nk berkala cokolet tahun no.. Mak ayah adik n 1 fmly akak aku pun cokolet.. Aishhh same cite rase en. Sekeping ng family patut la sepadan je aku ng dia.. Hahaha motipp....

Berginang2 air mate ni bile cite pasal raye xdpt bersama suami.. Lagi2 bile share dgn members senasib.. Memasing meluahkan kesedihan.. Tp depan somie memasing semua kontrol macho je.. Yerla klu kite sedey depa lg sedey.. Kite xdpt raye ng dia je tp msh ade fmly members lain n kawan2..dia berjauhan dr semua kesayangan.. Dugaan Allah.. Walau sepahit dan sehitam mane pun pada pangkalnya tapi pasti akan terasa kemanisan pada hujung nya...

Ya Allah peliharalah ukhwah dan kasih sayang antara kami.. Wahai rab yang membolak balik kan hati.. Semoga cinta ini bersemi hingga ke Jannah Mu.. Aamiin...

Dear en. Sekeping.. Pls be safe <3

posted from Bloggeroid

Saturday, July 28, 2012

Buzz dari pencipta

" Bismillah hirohman nirohim... Ya Allah, Tuhan kami, dan sesungguhnya kami memohon kepada-Mu keselamatan pada agama dan kesihatan jasad, dan ditambahkan ilmu pengetahuan, dan Keberkatan rezeki, dan bertaubat sebelum mati, dan rahmat ketika mati dan keampunan setelah mati.. Ya Allah, ringankanlah ke atas kami semasa sakaratulmaut, dan lepaskan dari api neraka, dan kemaafan semasa diadakan perhitungan (hisab)"

Musibah Allah..
Bile cube dipikirkan tak tersangka dik akal..
Bile diturunkan ke atas kite tak tertanggung dik batin.. Tak tertahan dik zahir..
Namun itulah janji Allah... Menduga hambanya bagi mengangkat keimanan nyer tahap yang lebih tinggi..

Musibah Allah..
Bile terkena saat itu dirasakan
Kaki tak jejak bumi
Kepala dihempas langit..
Berat sungguh
Namun siape kite untuk menolak..
Hidup harus diteruskan..

Menangis lah pada Allah
Mintalah petunjuk dan hidayah
Mengakuilah kekhilafan
Mohon lah taubat padaNya
Sesungguhnya sifat Allah itu
MAHA PENGASIH MAHA PENYAYANG

Andai bahu kite terasa berat dek beban yang tertanggung
Lihat lah penderitaan yang si polan bin si polan
YA Allah sesungguhnya aku masih bernasib baik kerana masih belom ditarik nikmat seperti dia..
Muhasabahlah diri bersihkan hati
Disitulah kunci kebahagiaan hakiki
Senjata kite adalah doa..

"setiap langkah yang dihayun dan setiap denyutan nadi mengandungi rahmat dan nikmat Allah yabg tidak tertinggal... Jalinan rindu antara manusia dan Allah terukir dalam rasa syukur dengan anugerah yang diberikan.. Untuk merealisasikan kejernihan harapan dan kesuburan itu... Maka insan beriman kepada menadahkan tangan memohon doa kepada Illahi serta berpikir membesarkan asma'Allah"
#hj johari hj alias (Darul Nu'Man)

"Ya Allah andai musibah dan dugaan ini Engkau turunkan untuk menguji keimanan ku.. Maka tambahkan lah hatiku mengharungi nya dan kuatkan lah iman ku menempuhnya.. Namun andai ini adalah khifarah dari dosa-dosa ku yang telah lalu kau ampunan lah aku dan terima lah taubat ku Ya Rahman Ya Rahim"

posted from Bloggeroid

Monday, July 23, 2012

Penawar Zikir Asma Ul Husna

Sekadar perkongsian di bulan Ramadhan yang penuh barakha...

Baca bismillahhirohmanirohim... Dlm keadaan suci dr hadas kecil dn besar

Penawar dalam ZIKIR ASMA UL HUSNA -99 NAMA ALLAH..

Selawat 10 @ 100 kali sebelum dan selepas membaca zikir:
"Allah humma solla'alla saidin Muhammad wa alla ali syaidina Muhammad"

Baca Ya Allah 1100 kali antara waktu asar dan mahgrib sangat mujarab.. Selepas membacanya pesakit hendaklah membaca surah fatihah dan menghembuskan kedalam air kemudian di minum.. InsyaAllah akan merasa lega

Baca Ya Allah Ya Rahmannu Ya Rahim (Allah, maha pemurah, maha penyayang) dari asar ke mahgrib selama 14hari kemudian hembus kpd org yg sakit InsyaAllah sakit akan sembuh

Membaca Ya Salam (maha penyelamat) 111 atau 160 kali di hadapan org yg sakit akan membantu ia sembuh, insyaAllah.. Malah ia patutnye sembuh jika ajalnya belum tiba.. Hendaklah dihembus pada org yg sakit itu setelah selesai bacaan

Membaca Al Bari' (maha perancang). Untuk selama 7 hari berturut, dan insyaAllah sekarang penyakit yang dihadapi atau yang akan dihadapi di masa akan dtg akan sembuh

Baca surah Al-Fatihah sekali dan Ya Halim (maha penyantun). 10kali pada telinga orang yang sakit, insyaAllah ia akan sembuh..

Baca Ya A'zim (maha agung) 12 kali sehari, insyaAllah penyakit anda akan sembuh dgn cepat dan tubuh anda juga akan terhindar dari bencana

Hembus ke dalam air setelah membaca Ya Muqit (maha pemberi keperluan). 41 kali dan minum air itu supaya badan anda sihat dan kuat. Baik utk menghindari penyakit.. Anda akan merasa selesa dan badan juga akan sentiase segar

Menyembuhkan penyakit : Baca Ya Muhyi (maha menghidupkan) 199 kali ke atas org yg sakit dan berdoa, insyaAllah dia akan sembuh dn penyakitnya akan hilang

Jika ada penyakit yang sentiase menganggu anda, dan baca Ya Muhyi 68 kali setiap selepas solat fardhu insyaAllah penyakit itu akan sembuh dengan segera

Penghilang kesakitan ; baca Ya Muhyi 100 kali dn hembus ke badan, meningkatkan jika anda menghadap penyakit yang teruk ia akan berhenti InsyaAllah

Baca Ya Majid (maha mulia) sekurang-kurangnya 11 kali dn hembus ke dlm segelas air InsyaAllah org yg sakit akan sembuh.. Disamping itu terusan mengambil ubat jika telah biasa mengambilnya

Masalah haid : bagi wanita yang menghadapi masalah dgn darah bulannya sprt pendarahan yg melebihi masa atau pendarahan yg terlalu bnyk, hendaklah ia membaca Ya Muta'ali 100 kali insyaAllah dia akan sembuh, Disamping jgn lupe berjumpa doctor

Tatkala merasa kesakitan di mana mana anggota tubuh letak tangan kanan di tempat yg sakit dan baca Ya Ghani (maha kaya) 41 kali insyaAllah akan merasa lega

Baca Ya Dhar (maha pembuat bahaya) 1001 kali insyaAllah penyakit yg berlarutan akan sembuh atau berkurangan

InsyaAllah

Penyakit atau kesukaran akan hilang jika anda membaca Ya Nafi' (maha pemberi manfaat). Setiap hari insyaAllah

Sekadar perkongsian sesame muslim.. Mari beramal bersame

posted from Bloggeroid

Sunday, July 15, 2012

Jauh dimata dekat dihati

Last Saturday sangat seronok.. Sebulan merancang utk berjumpa.. Bkn merancang la tp berjanji... Booking date sebab memasing bz giler.. Yerla semua dh ade komitmen yg dh kawen.. Dh ade anak.. Dh nk tmbh anak.. Bercinta.. Baru bercinta.. Hihihi.. Namun akhirnya bertemu jua..

Mmg plan nk jmp on besday nanu..should ne today..tp sbb kekangan mase dn activities so pilih sabtu.. Xde cake sbb memule ingt nk g secret je.. Pastu tuka plan g mcd..padan muke tiup burger je nanu.. Yg lain tlg nyanyi je hahaha..

Tp sonok la jmp sembang.. Gosip sampai memasing dpt panggilan azali dari laki dari mak dari mak mertua.. Baru angkat muntut yer... Hamboiiiiii





Aen-nanu-jiha-yana-aida-eija

posted from Bloggeroid

Saturday, June 16, 2012

bersihkan sawang

dah lame dah tak hupdate belog..rindu..tp miss lappy wat hal..bole hupdate dr note jelew..tp x seronok..mood menaip tu kurang sikit..huhu..pape pun n3 kali ni memang sesaje je nk buang sawang..hihi

sambil tu cite sikit tentang 1st anniversary kami as husband and wife


hadiah utk saye pade anniversary yg last month..



hadiah untuk encik gula2 hati

kiteorg blur x tau nk cel cam mane..then wat 1 game..ambik sorang rm50..then pegi seremban perade..dlm mase 30minit beli adiah anniversary..lepas 30 minit jumpe balik then tuka2 adiah..

agak pening jugak..sbb xde idea nak bg ape..ditambah pulak dgn limited nyer mase dan duit.belanje..huhu..tapi berjaye jugak..walaupun aku main tipu..sebabnyer..harga hadiah tu mahal sikit..tak masuk dgn card lagi..haha..tp en.gula2 hati main dgn jujur..ngam2 je dia pakai duit tu..hihi..biase la org pompuan kan..

so pade couple2 yang nk budget hadiah utk anniversary bole la try game cam kiteorg ni ek..

k baiiiii

posted from Bloggeroid

Monday, May 14, 2012

Vitamin D kecutkan Fibroid

artikel di copy paste dari http://health.kompas.com/read/2010/11/25/10144467/9.Sumber.Vitamin.D

Kompas.com - Manfaat ganda vitamin D, bukan hanya sebagai penguat tulang namun juga pencegah berbagai penyakit kini semakin terungkap. Untuk mendapatkan seluruh manfaat tersebut, kita disarankan untuk mengonsumsi 400 IU vitamin D setiap hari dan 200 IU untuk remaja kurang dari 18 tahun.

Kekurangan vitamin D terkait dengan berbagai penyakit kronik dan mengancam nyawa, seperti kanker, penyakit jantung, diabetes, multipel sklerosis, serta penurunan daya ingat. Penuhi kebutuhan tubuh akan vitamin D melalui sumber-sumber berikut ini:

Sinar matahari
Sekitar 80 persen vitamin D yang kita butuhkan berasal dari sinar matahari. Waktu yang disarankan untuk berjemur adalah pukul 06.00 - 09.00 ke seluruh bagian tubuh selama 10 menit. Untuk mencegah risiko kanker kulit, hindarilah paparan sinar matahari pada pukul 09.00 - 15.00. 

Minyak ikan
Suplemen minyak ikan memiliki reputasi rasa yang tidak enak. Namun saat ini dipasaran tersedia berbagai variasi suplemen minyak ikan yang membuatnya lebih enak di lidah. Suplemen minyak ikan selain kaya akan omega-3 ternyata juga mengandung vitamin D yang cukup tinggi. 

Ikan salmon
Ini termasuk ikan yang kaya akan omega-3. Tersedia dalam bentuk ikan beku, segar atau kalengan. Ikan salmon ternyata mengandung vitamin D empat kali lebih banyak dibanding produk pertanian.

Tuna
Tuna merupakan jenis ikan laut yang juga kaya akan vitamin D, selain juga tinggi protein dan omega-3.

Susu
Susu sapi, baik itu yang full lemak atau skim, secara alamiah mengandung vitamin D dan juga diperkaya dengan nutrisi penting lainnya. Satu gelas susu mengandung sekitar 100 IU vitamin D.

Sereal
Kebanyakan produk sereal siap makan yang beredar di pasaran sudah difortifikasi dengan vitamin D. Kombinasikan sereal Anda dengan susu yang kaya vitamin D sebagai bagian dari menu sehat setiap hari.

Telur
Dengan kandungan vitamin D sekitar 21 IU dalam kuning telur dan protein murni dalam bagian putihnya, telur merupakan bahan pangan yang bernutrisi yang wajib dikonsumsi.

Jamur
Menurut sebuah riset yang dimuat dalam Journal of the Federation of American Societies for Experimental Biology, jamur kancing putih yang diekspos dengan sinar ultraviolet B selama beberapa jam memiliki kandungan vitamin D sekitar 400 persen lebih tinggi. 

Udang
Udang merupakan sumber omega-3 yang tinggi protein namun rendah lemak dan kalori. Udang yang disajikan dalam takaran 85 gram mengandung 129 IU vitamin D.


p/s : Alhamdulillah.. akhirnyer ade penemuan ini
p/s/s : sambil merawat bole diet.. =)
::jom kira BINTANG::

Alhamdulillah sinar bertemu cahaya

jeng jeng jeng...
ni nak share gudnews ni..untuk semua orang jugak..mane tahu ade yang punye masalah mcm aku kan..
chup chup chup..ni bukan pasal bangun pagi tadi pastu wat UTP then naik 2 jalur..belom belom belom..belom rezeki lagi..insyaAllah nanti Allah bagi bile mase dah time..

ni pasal bangun pagi tadi..pastu godek2 HP..bosan tgk FB yang memang dh lame x hupdate status..tunggu feedback draw someting pun xde sape yang tgh main..so bukak la pakcik google..pastu biase la..orang kate kalau kite ade masalah kesihatan..ia macam 1 parut dekat muke..bayang kan kalau korang ade parut kat muke..muke yang korang belai dengan cleanser..toner..moisturizer..sunblock..tetibe ade seketul scar yang besar..mesti moral down..motivation decrease..nak keluar rumah rase malu..nk berdepan dgn kawan2..dengan family... yerp itu yang aku rasai sejak tau tentang masalah kesihatan..

memang payah nak tanggung..org yang dengar cerita bersimpati..tapi berat mate memandang berat lagi bahu yang memikul..akui ia satu tamparan hebat..dan lebih menjenuhkan bile kesakitan tu ade pada mahkota lambang kewanitaan..pada satu2 nyer rahim yang tiade spare part..bile pergi check doc..its complicated utk buat operation..bertambah binggung..mencube rawatan alternative..Alhamdulillah rawatan alternative bersama Pusat Rawatan Syifa Al-Hidayah membuahkan hasil..check up next nyer dapati fibroid makin mengecut..tapi selagi aku tahu ia masih menghuni rahim ini..rase ingin terus berusaha tapi buntu..tiade jalan..setiap hari bukak google kalau2 ade berite terbaru tentang ubat atau ape2 rawatan..dan Alhamdulillah hari ni berjumpe dengan 1 artikel yang memberi sinar baru..

ni yang aku dah translate gune pakcik google gaks..

(NaturalNews) Setiap tahun, kira-kira 200,000 wanita menjalanisatu prosedur pembedahan yang melibatkan pembuangan uterusesmereka disebabkan oleh pertumbuhan tumor bukan kanser yangdikenali sebagai fibroid rahim, yang biasanya berkembang di dalam dan sekitar dinding uterus. Tetapi satu kajian baru yangditerbitkan dalam talian di dalam subjek Biologi jurnal Pengeluaran semula mendapati bahawa vitamin D berkesan bolehmengurangkan saiz fibroid yang sedia ada rahim, dan mungkinmembantu menghalang mereka dari membentuk di tempat pertama.

Untuk kajian mereka, Sunil K. Halder, Ph.D., dan rakan-rakan sekerja menguji kesan vitamin D ke atas sekumpulan tikus berkatakecenderungan genetik kepada ketumbuhan fibroid. Dua belastikus telah dibahagikan kepada dua kumpulan enam, salah satu daripada yang menerima dos vitamin D setiap hari secaraberterusan, dan yang lain tidak menerima sebarang rawatan.Kumpulan vitamin D tikus yang diterima bersamaan manusia apa yang akan menjadi 1,400 unit antarabangsa (IU) vitamin D setiaphari.


Selepas tempoh tiga minggu kajian telah siap, penyelidik berkatabahawa kumpulan yang tidak dirawat tikus mengalami membesarketara ketumbuhan fibroid merekamanakala kumpulan vitamin Dmengalami penguncupan yang ketara merekaSecara keseluruhan,tumor kumpulan vitamin D adalah kira-kira 75 peratus lebih kecil daripada tumor kumpulan yang tidak dirawatyang menunjukkanhubungan yang jelas sebab dan akibat antara vitamin D danmengecut ketumbuhan fibroid.

"Keputusan kajian menyediakan mendahului harapan baru dalam pencarian untuk rawatan bukan pembedahan untuk fibroid yangtidak menjejaskan kesuburan," kata Louis De PaoloPh.D., KetuaCawangan Sains Institut Kebangsaan Kesihatan Reproduktif (NIH)Eunice Kennedy Shriver Negara Institut Kesihatan Kanak-Kanakdan Pembangunan Manusia.

Penemuan adalah berita gembira untuk wanitakerana vitamin D adalah selamat dan kesan sampingan percumamurahdan berfaedah dalam pelbagai kegunaan terapeutikBukannya perlumenjalani satu prosedur pembedahan yang sangat invasifdalam erti kata lain, ramai wanita dengan membangunkan ketumbuhanfibroid mungkin mendapat manfaat daripada hanya mendedahkandiri mereka lebih kerap kepada cahaya matahari semula jadiataudengan menambahkan dengan semulajadi pil vitamin D3.

Oleh kerana lebih daripada separuh penduduk kekurangan vitamin Dmengikut kajian 2010 yang diterbitkan dalam Jurnal KlinikalEndokrinologi dan Metabolismekebanyakan orang akan mendapat manfaat daripada cadangan untuk menambah vitamin Dtambahan sedikit ke dalam regimen kesihatan merekaSama ada ia adalah fibroid rahimmasalah jantungjangkitan dan penyakitkronikmasalah sarafpenyakit pernafasanatau penyakit kulit, semula jadi vitamin D yang telah ditunjukkan untuk memberi manfaat terapeutik tanpa sebarang kesan sampingan negatif.


Mengetahui lebih lanjut:http://www.naturalnews.com/035234_vitamin_D_fibroids_tumors.html# ixzz1uoWb9OEZ


::jom kira BINTANG::

Friday, April 27, 2012

bilekah giliran saye

lame nyer x hupdate...
lagi bape ari je dh nk genap setahun usia perkahwinan..
now semua kawan2 yg kawen saing2btgh sibok.berpantang..mesti lah jeles..tp bukan.lah nk dengki2..just rase..bile la giliran saye..
Allah merahsiakan perjalanan hidup kite..jadi x tahu bile akan dpt anugerah paling istimewa ni..nak jadi ibu bukan senang..jadi dalam mase ni silelah buat persediaan utk jadi ibu yg terbaik..dlm mase yg same tanggungjawab sebagai isteri dan anak juga x bole diabaikan...

masih terus berdoa..berusaha dan berharap agar diberi peluang untuk menjadi ibu..

aritu g tengok anak angkat..chumel la..teringat2 bau adam fariz kt idung mummy ni..budak cute...

semoga dengan berkat kehadiran adam cepat adan dapat adik nnt..hihi...

thanks to ieja n anim sebab merelakan adam panggil kami as mummy n dedi..tq..
posted from Bloggeroid

Friday, March 16, 2012

Dating

Assalam...

lame xhupdate blog..bz sebab en.sekeping dah balik umah..so bile dia bercuti aku pun bercuti dari aktiviti2 biase..semua jadi luar biase..lame kot tunggu saat2 dapat bersame ni..3 bulan bulan singkat..hihihi..tp nk abeskan cuti kalau dpt 3tahun pun singkat sangat dah tu..kan kan kan..

sebenarnyer dh lame post n3 ni..tp sbb tak rajen nak menaip plus xde idea..tu yg biar je terperap kat edit post jew..hihi...now tgh tunggu en.sekeing interview..so pasni dpt la tahu naik mane plak..hurmm..klu de interview mmg cam ni..dtg dr pagi sampai opis nk tutup baru settle..xtahu la ape soklan yg diorg tanye kt en.sekeping tu..

korang dating paling jauh kat mane? maksudnyer travel sensorang semate2 nak g jumpe buah hati pengarang jantung..? and soklan kedua..bape singkat kat mase dating anda yang pernah mencatat rekod?

erk...ok cam ni cite aku...13 Jan lepas..mase tu dh mahgrib..tetibe dpt call..tgk nombor +0103 so dah tahu ni mesti en.sekeping gune satelite phone..angkat dgn hati yg girang sbb mase tu dh 2minggu lost contact..tak mcm selalu en.sekeping akan tanye kabar..tp kali ni dia terus bagi arahan jer...

en.sekeping : yunk..saye otw balik labuan...awak tgk tiket flight..esok datang sini..kalau sampai tgh hari pun ok..sbb saye sampai malam esok..

aen : erkkkk..sungguh ke ni...

en.sekeping : kalau nk jumpe datang la..klu taknak jumpe xpe..saye tak boleh lame ni..nanti kalau datang cari hotel sendiri k..

lepas je end call..mcm terpinga2 jugak..bnyk bende yg jln dlm otak..cam ner ni esok sbnrnyer dh janji ngn bff nk g dating..hurmmm tp suami kene dulukan..so call bff say sorry..rase nyer mereke merajuk..sbb dah lame sgt xjumpe..tp haritu dh dpt jumpe..mcm dah ok..hihih..pastu pikir lagi..lame ke kt sane nanti..sebab nextweek adeappointment dgn doctor..hurmm xpela kalau lame mintak pospone je..punye la rindu kt en.sekeping kan..dan dengan gigih terus booking flight...

esok naik dr flight kol 9am..so dlm kol 11.30am sampai la labuan..1st time g labuan..sensorang plak tu...ni lah record travel paling jauh aku sendirian utk g dating..fuhhhhh..berdebar2 sampai kt labuan..naseb lah dah booking hotel semua b4 sampai..so terus naik taxi g hotel..call call en.sekeping masih xdapat..lepastu mase kol 8pm en.sekeping call..katenyer dia delay..sampai maybe pagi esok..malam ni xdpt sampai..sorry!

erkkkk..kene tido sorang..hurmmm tu la 1st yg aku pikirkan..dah la jejauh ni..xtahu nk g mane plak..mlm tu makan kt restaurant hotel je..pastu masuk bilik bace majalah..tgk tv tido..nak berjalan memang takut la..sbb 2st time dan xtahu hala tuju..takot gak kene kidnap..baik dok bilik je...esok nyer kol 6am en.sekeping dah picit loceng dah..happy nyer la mase tu kan..sonok giler..pastu pergilah berdating sekitar labuan..xdpt g mane pun..hanye g free duty zone..sebab kol 12pm kang en.sekeping kene on duty semula..so total time jumpe adelah 6am-12pm.. 6 jam...

pastu aku meneruskan pengembaraan seorg diri..sampai la kol 3 tu dah penat balik je bilik terus..sampai bilik dpt call dr en.sekeping..suare cam sedey..
en.sekeping : bie..sorry tau..saye kene pergi location balik ni..ade urgent cargo..saye dh nak gerak dh ni..xdapat jumpe awak..awak cari tiket balik yer..sebab mungkin semunggu lagi baru saye akan balik labuan..

erkkkkk..hancur haapan nk dating makan seafood kt tepi laut mlm ni..nampak nyer makan sorg lagi lewwww..terus gigih g airport and beli tiket utk esok..naseb la mmg x beli tiket return kan..kalau tidak mati kutu la nk tunggu sampai date tiket tu..hihi..

so tu lah record dating paling sekejap..mase zaman bercinte pun kalau jumpe lebih dari 6 jam yer..dah kawen dating 6 jam pun dah rase berbaloi...memang sedey sbb dh plan mcm2..taapi nak wat cam mane dh tugas dia kan..huhu

gemok sangat..mase ni berat mencecah 69kg...

kalah kawan2 aku yang tengah preggy kan..haha mase ni betol2 bulat..
sampaikan mase jumpe tu en.sekeping kate
Ya Allah..apsal bini saye mcm belon ni...
hahaha..kurang sopan kan ayat dia..
tapi itulah hakikat setelah berkahwin..berat badan out of control..

jangan perhatikan mahluk yg sedap baring...
en.sekeping pun dah tembam sikit dah...
tapi masih x bole lawan bini dia yang tembam banyak..
kiki

korang ade citer cam ni? meh la share... =)

::jom kira BINTANG::

Saturday, February 25, 2012

bake and nyum!!

salam...
minggu ni semangat buat cake berkobar2..sakit2 gigi pun tetap gigih..
lagi2 bile dpt order..

meh jamu mate tengok ape yang dibuat oleh bakers yang sakit gigi bersame2 dgn kak kin yer =)
kebetulan harini sekolah Qila buat gotong royong..so mama Qila pun nk bagi sedikit juadah utk mengisi perut..jadi alang2 dh pegang tepung..jom bergigih buat sesuatu utk Qila and kawan2 sekolah dia..
carrot cake bersame frosting pink pink..




ni kaler favourite Qila ni..sepatutnyer frosting tu kaler cream je..tp utk menarik minat kawan2 Qila letak kaler pink..bagi diorg suke n excited nak makan..lagi pun carrot cake ni bagus..sbb ade carrot and walnut yg bagus utk kanak2 kan..so credit to fatihah cakes yer.. puji lebey nampak!!

tiramisu in a glass

sweet-sweet je tiramisu ni..
ni plak milo tabur...erkkkkkk...
cam milo tabur kan..haha..tp ni bukan milo tabur yer..ni tiramisu..diubah suai dalam glass..
cantek kan klu buat hantaran or desert kat meja panten...!!...ade sesape mau order? muleh2..order je..

pastu td cakap ade org order besday cake kan..
kire ni 1st customer la yg order ni...punye la excited..nk buat yang terbaik..sbb org ckp klu bab makan ni..sekali org try sedap mmg org nk lagi..klu dah memule bad..memang susah nk pergi jauh..dan kene la kekalkan jugak..klu x konsistent pun org lari laju2 nnt..hihi



carrot cake.. HAPPY BESDAY dear customer!






tu lah rupe nyer cake besday untuk customer..carrot cake...!
harap2 dia suke la..and taste nice!! 

 jom sambung kegigihan utk buat company profile..
k bai

::jom kira BINTANG::

Monday, February 20, 2012

Small medium enterprise

Salam..

Sejak dh benti korje ni memang x senang duduk la..bosan kot kt umah..so cari keje tetap cari..tapi dah bnyk kali tolak rezeki..yerla sejak dh bergelar isteri kene minta restu suami..papepun kene bincang sesame..barulah berkat hidup (insyaAllah)..aritu dpt jd site auditor..so kene travel frequently..tp bile en.sekeping ckp xpyh la bie..cari keje lain la..sy rase risau la..so kene la tolak sbb memang ade kebenarannya pun..

Dalam pade cari keje..so mule la berjinak2 dgn home bisnes ni..buat roti..buat cake..hurmm agak kelam kabut sebab terlalu biase dgn suasane dapur..haha..tp alhamdulillah hasil nyer dh nmpk..org kate sikit2 lame2 jd bukit yer tak..hihi..

Setakat ni xdela bnyk item..mini moist coklet cake..roti..ng mini banana cake..si 3 item ni jela yg dipertaruhkan..and buat sesame ng my sis kak kin..ade geng sambil buat sembabg pumpang pumpang..haha..

Nak sahre la sikit yer pict2 dr home bakery ni.



Mini banana cakes




Roti roti..pin pin

Alamak moist cake xde pict la...

Next ni carrot cake utk my G.reat F.riend outting..



Nyum nyum...

posted from Bloggeroid

Wednesday, February 15, 2012

Tetamu yang sering berkunjung

Salam...

Sejak kebelakangan nie memang ade tetamu yang sering berkunjung..
kunjungannya tanpa jemu..
makin lame makin kerap dia berkunjung..
tapi aku xpernah bosan melayan kerenahnya setiap kali kunjungan nyer...
malah rase seronok setiap kali dia tiba..

cume akhir2 ni setiap kali kunjungannya membawa impak yg besar pada aku..
bila aku bangun pagi mata jadi bengkak..
muka jadi sembab..
hati tak keruan..
macam orang hilang arah..
tapi aku tetap tak mampu menangkis kunjungannya..
Untuk mengelakkan dia berkunjung aku segara tidur..
Tapi kadang2 kunjungannya mengejutkan aku dan aku tetap melayannya dengan ikhlas..
Cume aku dah tak larat untuk meronta..
Aku biarkan..aku relakan..

Harini bila aku bangun pagi aku lihat calender yang tergantung di hujung katil..
15 feb 2012.. Dah setengah bulan berlalu..
Ini maknanya hanya lagi setengah bulan dia akan mengunjungi aku..
InsyaAllah lepas ini tidak lah aku menangis lagi..
Walaupun dia berhenti berkunjung hanya untuk sementara..tapi saat itulah yang aku nanti2 kan..
Apa bika dia tidak hadir..bermakna aku sudah memiliki dan berada dekat dengan tuan empunya dia..bila sudah bertuan..dia tidak hadir lagi..nanti bila tuan dia pergi semula..dia akan berkunjung mengantikan diri..

Bermakne lagi setengah bulan aje aku akan menerima kunjungan
R.I.N.D.U
Nanti en.sekeping dah balik xperlu la rindu2 lagi..
Hihi

Key bai...



posted from Bloggeroid

Wednesday, February 8, 2012

Suprise

suprise suprise suprise...

Sape tak suke dpt suprise kan..lagi2 dr org tercinte..hurmmm tahun ni 1st time xdpt cel.besday ngn en.sekeping..dah xdpt celebrate..dpt wish dr dia on 4th feb pun tidak..tapi nk wat cam mane dia pun xde pilihan..dh time tu dia keje mng xdpt nk wish...esok nyer bile dia dpt call berjam2 berbual..mase ni rase cm time cintan cintun dlu..tu yg best..disebabkan 24hours en.sekeping lambat wish..so dia kene la denda..x susah pun..belanje tgk 24movie je.mase dia balik cuti nnt..senang je kan dende nyer..hihi...

Tp on 7th feb tu..time tgh lepak2 santai..nanu _(best friend dr dlm perut mak)_ call..dia ckp nk jmp mlm nnt..nk ckp sikit..hal antara hidup dan mati..dan mati2 aku ingt dia nak lantik aku jd wedding planner dia..mlm tu aku pn siap la..nanu dtg ambik dlm kol 8.30..msk dlm kete dia sembang2..bile aku try open topic..dia ckp tunggu jap kene cr tmpt strategik sikit..bertambah berdebar aku..sbb mmg ingt nk serahkan mohor2 besar kan..smp kt pd waterfront..tetibe nanu minta maaf..aku pn pelik pe plak dose dia ng aku..bru smlm ko nyanyi lagu besday utk aku kt sini gak..haihhh..berdebar lg...pastu bile aku berkeras tny pe salah dia dh buat..xnk plak kasi tau..lg r berdebar..last2 dia ambik paperbeg kt belakang n bg aku..dia ckp ni dr zef hapoy besday....

Haaa..mcm xcaye cam mane en.sekeping bole past adiah kt dia..haiss rupenyer time cel.besday aku kt dominoa smlm tu lg diaorg dh calling2..memang terperanjat boboy la..

Bukan nilai sebuah hadiah yg jd ukuran...tp kesungguhan dlm mencari dn menghidupkan rase cinte tu yg penting..nilai kasih syg suami..walaupun jauh tetap cari care utk membuat aku rase bahagia n rase dekat sgt ngn dia..terima kasih nanu n yana..terima kasih chenta..!!!

Nanu : tak sangke plak aku zef tu romantik cam ni..muke brutal gile..cam xcaye je aku...
Aku : ko pun tak percaye kan..aku lagi la..memang tak percaye..tapi setiap tahun besday aku mesti ade suprise..dr time kami berkawan lg..mase bercintw lg la jgn ckp..

Memang en.sekeping suke buat kejutan..terima kasih for the note sayang..love u..xoxo

posted from Bloggeroid

Saturday, February 4, 2012

im 27

Arghh dh masuk usia 27 dh huhu
Published with Blogger-droid v1.7.4

Friday, February 3, 2012

last call for 26

last call for 26

3 Feb 2012..
lastday la jadi 26 years old lady..
wahhhh dh melangkah ke umur yang seterusnyer..
tearse diriku begitu berharga..kan kan kan..
kejap je mase berlalu..terlalu pantas..uhuk2..

Alhamdulillah wishlist aku utk umur 26 aku berjaya capai...
Terima kasih ALLAH kerane membantu aku dalam setiap jalan yang aku pilih..walaupun..kebanyakkan wishlist umur 25 carry forward ke umur 26..tapi dengan izin Nya umur 26 aku dapat capai semuanyer..Alhamdulillah..bersyukur sangat..


so now bole move to wishlist umur 27..

ok thatha...
::jom kira BINTANG::

Monday, January 30, 2012

Carta Hati

Jika engkau minta intan permata tak mungkin ku mampu

Tapi sayangkan ku capai bintang dari langit untukmu

Jika engkau minta satu dunia akan aku coba

Ku hanya mampu jadi milikmu pastikan kau bahagia


en.sekeping memang jarang lah nak dedicate lagu kan..
so kalau sesekali dia cakap "cube dengar lagu -nieh- yunk"
memang aku dengan mengelupurnyer akan terus google search..
and terus dengan rase besar hati menganggap en.sekeping dedicate lagu tu utk aku..
padehal dia soh cube dengar je tadi kan... haha nak kate aku SS lettew..xpe janji aku ade..kikiki...
terukir dibintang ni bukan dia yang soh dengar...
ade 1 pagi tu bukak Fb tetibe ade sorang member ni post lagu ni kt wall dia..dari mate terus ke hati..dari telinge terus ke jiwe..tangkap cintun terus ngn lagu ni..memang best..ade potensi utk tercalon dalan AJL-27 nanti..



Hati ini bukan milik ku lagi

Seribu tahun pun akan ku nanti

Kan… kamu…




walaupun en.sekeping bukan kaki lagu..tapi setiap lagu yang aku suke..yang aku syok layan je dengar..mesti ade dalam koleksi mp3 HP dia..dan selalunyer lagu favourite dia or aku akan jadi lagu kegemaran kami bersame..klu kuar dalam radio mase tengah otw nak g memane..mesti akan kuatkan and memekik bersame..wahhh rindu sudah kalau cite pasal ni tau..



Sayangku

Jangan kau persoalkan siapa dihatiku

Terukir di bintang tak mungkin hilang cintaku padamu



arghh rindunyer kat en.sekeping ku ini...
dah hampir 10 hari lost contact..uwaaaaaaaa...
"semoga awak sentiase dalam kesejahteraan dan keselamatan serta di bawah rahmat Illahi" amin~



::jom kira BINTANG::

Saturday, January 28, 2012

8 bulan yang indah

Majlis Perkahwinan kami tidaklah sesempurna mane..namum Alhamdulillah segalanya berjalan lancar..8 bulan yg dilalui bukan lah 1 mase yg singkat..terlalu lame dirasekan..macam2 hal yang berlaku..dari pelukan pertama sampailah perselisihan faham pertama..dan sekarang banyak nyer memori yang tercipta itu tak mampu aku conggak dalam kepale..indah memang indah..dan aku akan terus berusaha berdoa dan berharap agar segalanya akan bertambah indah dari semasa ke semase..

Kami tidaklah seperti pasangan lain..aku tidak punye mase 24/7 dengan suami..kami masing2 ade komitment..tugas dia x merelakan kami tinggal serumah selalu..hanya mase2 yang terhad sahaja..dan Alhamdulillah mase yg terhad itu kami manafaatkan dengan penuh kebahagiaan..tapi tetap jua rase rindu sering menerjah kamar hati..sebulan pertama dia menjalankan tugas..setelah hampir sebulan baru kami dapat berbual di telefon..itu pun melalui satelite phone..aku sangka dia tak sihat..namun semakin lame berbual, aku dpt.mengesan getar suara nyer dn esakan kecil itu tanda rindu yg tidak terbendung..itulah kali ketiga aku mendengarnya..kali pertama waktu aku menerima lamaran cinta..kedua setelah usai majlis akad nikah kami..dan ini yang ketiga..waktu itu nak sahaja aku turut tersedu..tapi salah seorg dari kami kene kuat saat seorang lagi sedang lesu, itu janji kami..jadi aku mempertahankan rindu ku dari menerjah jendela hati..biarlah ia tersarat..asal jangan dia rase bersalah dengar tangisan isteri..

Kini hanya tinggal lagi sebulan kami akan berjauhan..lepas ni mase utk bersame semula..tak sabar nak menghabiskan mase berdua..aku harap kami akan punyai quality time bersame nnt..kami masih giat berusaha utk mendapat cahaya mata..cume masih belum turn kami lg..sekali lagi aku bersyukur kerene keluarga kedua belah pihak sentiase cool..kadang2 kami yang lagi cemas dari diorg..kata2 semangat dorongan dan doa xpernah putus dari mereke..semoga rezeki kami utk meninmang cahaya mata segera sampai..memang itu impian setiap pasangan suami isterikan..kami juga tidak terkecuali..

Allah..
Terima kasih kerana menemukan jodoh kami..
Terima kasih kerene mencipta kesempurnaan atas kekurangan kami..
Terima kasih atas segala yang telah disuratkan dalam takdir kami..
Kami bersyukur atas kurniaan Mu..jadikan lah rase cinta ini yang terindah dlm hidup kami..
Jadikanlah kami hamba Mu yg sentiase berbahagia serta mencukupi..
Panjangkan lah jodoh kami hingga akhir hayat kami dan tunjukilah kami jalan mencapai jannah Mu ya Rahman ya Rahim..

Chenta..
Terima kasih atas kasih sayang yang tak terbeli..
Terima kasih atas layanan mesra yang tidak berbelah bagi..
Terima kasih atas senyum tawa bersama..
Terima kasih atas sendu tangis berdua..
Terima kasih kerana cinta ini...
Semoga kasih sayang cinta dan rindu akan terus mekar dan subur selamanya...
Terima kasih CHENTA..!
Published with Blogger-droid v1.7.4
kenangan terindah~ 2nd day in Bali

Wednesday, January 4, 2012

1st day of school

salam..
harini 1stday sekolah untuk standard 1 student kan..anak buah aku xde plak yang register sekolah tahun ni..yang ade pun Qila register tadika perpaduan..tu pun baru 5 tahun...hihi..

mcm topik hot.fm pagi tadi asal kenangan 1st day sekolah kan..nak sibok2 jugak share kenangan yang melakar sejarah kan..

ape yang aku ingat kan..aku daftar sekolah kt Sek Keb Kg Gelam.. dlu b4 masuk sekolah tu aku ingat kan name sekolah tu kg.gelam sebab nanti sekolah tu akan tengelam..aku pun cuak je nak g sekolah kan..1stday sekolah ayah yang g anta..aku ingat ayah bawak aku masuk kelas je..mase tu dapat kelas 1 Jaya..adela 2 3 org budak yang same2 tadika ngn aku kat kelas tu..xdela plak aku nanges..sbb lepas ayah anta tu ayah pun cakap nak g keje..aku pun bukan anak manje..hihi..



mase tu aku dok pikir seronok nak berkawan kan..tapi risau gak sebab darjah 1 aku membace masih merangkak lagi..nk tulis name sendiri pun kene tiru kat name tag..hihi..yang paling aku ingat 1stday sekolah mase rehat tu..aku xde kawan sebab semua org g rehat ngn mak or ayah diorg..aku plak mase tu ayah dah balik..mase turun g kantin ikot jela org kan..dh sampai kantin tak reti nak beli makanan mcm mane..haha last2 x makan pun..hurmmm..pastu bile dh loceng cari kelas x jumpe..naseb la ade abg pengawas tolong tunjukkan kelas aku..hihi..

dok cari-cari gak gambo time sekolah rendah..tp 1 album dh missed place..



ni gambo mase sekolah tadika..haha comot giler aku..and gambo mase form 5..hihi..lihat la dunia..aku telah mengenjak usia dengan pantas..huaaaa =)


::jom kira BINTANG::