music

Thursday, August 9, 2012

Malam-malam terakhir

1. Mempertanyakan istighfar

Banyakan istifar dan bertaubat pd mlm terakhir Ramadhan.. Sabda baginda s.a.w "pd bulan Ramadhan umatku diberi lima perkara yg tidak diberikan, pd Nabi lain sebelum..

Pertama bila dtg awal Ramadhan, Allah melihat mereka.. Setiap dilihat Allah, selamanya tidak akan diazab..

Kedua, bau mulut org yang berpuasa pd siang hari disisipkan Allah lebih harum dr bau kasturi.

Ketiga, malaikat memohon keampunan utknya siang dan mlm

Keempat, Allah menyuruh syurga-Nya dgn firmannya" bersiap-siaplah dan hiasilah dirimu utk hamba-hamba-Ku. Kamu telah hampir waktu rehat daripada keletihan hidup didunia dan kembali ke tempat-Ku dan rahmat-ku"

Kelima, dan bila tiba akhir Ramadhan Allah mengampuni dosa mereka semua "
(HR. Ahmad, Baihaqi dan Al-Bazzar)

2.pergiatkan amalan pada 10 malam terakhir

Kita digalakkan utk beramal pd sepuluh mlm terakhir bulan Ramadhan, terutama pada malam2 ganjil iaitu 21,23,25,27,29 utk bertema dgn malam Lailatulqadar yang dikatakan lebih baik dari seribu bulan. Firman Allah dlm surah al-Qadr, ayat 1-3 bermaksud," sesungguhnya kami turunkan al-Quran pd Lailatulqadar. Tahukah kamu apakah Lailatulqadar? Ia adalah lebih baik drpd seribu bulan

Sabda Rasulullah s.a.w.. "setiap yg beribadat pada mlm al-Qadar dgn penuh keimanan dan pengharapan kpd kesediaan Illahi, dan niscaya dia akan sembuh diampuni segala dosa yg lampau.. (HR. Muslim)

3. Membayar zakat

Zakat fitrah umpama 'kenderaan' agar ibadat puasa diterima oleh Allah

Sabda Rasulullah s.a.w." puasa Ramadhan akan tergantung antara langit dan bumi melainkan selepas dia membayar zakat fitrah"

Wallahhualam

Sumber dr google

posted from Bloggeroid

No comments: