music

Monday, May 14, 2012

Alhamdulillah sinar bertemu cahaya

jeng jeng jeng...
ni nak share gudnews ni..untuk semua orang jugak..mane tahu ade yang punye masalah mcm aku kan..
chup chup chup..ni bukan pasal bangun pagi tadi pastu wat UTP then naik 2 jalur..belom belom belom..belom rezeki lagi..insyaAllah nanti Allah bagi bile mase dah time..

ni pasal bangun pagi tadi..pastu godek2 HP..bosan tgk FB yang memang dh lame x hupdate status..tunggu feedback draw someting pun xde sape yang tgh main..so bukak la pakcik google..pastu biase la..orang kate kalau kite ade masalah kesihatan..ia macam 1 parut dekat muke..bayang kan kalau korang ade parut kat muke..muke yang korang belai dengan cleanser..toner..moisturizer..sunblock..tetibe ade seketul scar yang besar..mesti moral down..motivation decrease..nak keluar rumah rase malu..nk berdepan dgn kawan2..dengan family... yerp itu yang aku rasai sejak tau tentang masalah kesihatan..

memang payah nak tanggung..org yang dengar cerita bersimpati..tapi berat mate memandang berat lagi bahu yang memikul..akui ia satu tamparan hebat..dan lebih menjenuhkan bile kesakitan tu ade pada mahkota lambang kewanitaan..pada satu2 nyer rahim yang tiade spare part..bile pergi check doc..its complicated utk buat operation..bertambah binggung..mencube rawatan alternative..Alhamdulillah rawatan alternative bersama Pusat Rawatan Syifa Al-Hidayah membuahkan hasil..check up next nyer dapati fibroid makin mengecut..tapi selagi aku tahu ia masih menghuni rahim ini..rase ingin terus berusaha tapi buntu..tiade jalan..setiap hari bukak google kalau2 ade berite terbaru tentang ubat atau ape2 rawatan..dan Alhamdulillah hari ni berjumpe dengan 1 artikel yang memberi sinar baru..

ni yang aku dah translate gune pakcik google gaks..

(NaturalNews) Setiap tahun, kira-kira 200,000 wanita menjalanisatu prosedur pembedahan yang melibatkan pembuangan uterusesmereka disebabkan oleh pertumbuhan tumor bukan kanser yangdikenali sebagai fibroid rahim, yang biasanya berkembang di dalam dan sekitar dinding uterus. Tetapi satu kajian baru yangditerbitkan dalam talian di dalam subjek Biologi jurnal Pengeluaran semula mendapati bahawa vitamin D berkesan bolehmengurangkan saiz fibroid yang sedia ada rahim, dan mungkinmembantu menghalang mereka dari membentuk di tempat pertama.

Untuk kajian mereka, Sunil K. Halder, Ph.D., dan rakan-rakan sekerja menguji kesan vitamin D ke atas sekumpulan tikus berkatakecenderungan genetik kepada ketumbuhan fibroid. Dua belastikus telah dibahagikan kepada dua kumpulan enam, salah satu daripada yang menerima dos vitamin D setiap hari secaraberterusan, dan yang lain tidak menerima sebarang rawatan.Kumpulan vitamin D tikus yang diterima bersamaan manusia apa yang akan menjadi 1,400 unit antarabangsa (IU) vitamin D setiaphari.


Selepas tempoh tiga minggu kajian telah siap, penyelidik berkatabahawa kumpulan yang tidak dirawat tikus mengalami membesarketara ketumbuhan fibroid merekamanakala kumpulan vitamin Dmengalami penguncupan yang ketara merekaSecara keseluruhan,tumor kumpulan vitamin D adalah kira-kira 75 peratus lebih kecil daripada tumor kumpulan yang tidak dirawatyang menunjukkanhubungan yang jelas sebab dan akibat antara vitamin D danmengecut ketumbuhan fibroid.

"Keputusan kajian menyediakan mendahului harapan baru dalam pencarian untuk rawatan bukan pembedahan untuk fibroid yangtidak menjejaskan kesuburan," kata Louis De PaoloPh.D., KetuaCawangan Sains Institut Kebangsaan Kesihatan Reproduktif (NIH)Eunice Kennedy Shriver Negara Institut Kesihatan Kanak-Kanakdan Pembangunan Manusia.

Penemuan adalah berita gembira untuk wanitakerana vitamin D adalah selamat dan kesan sampingan percumamurahdan berfaedah dalam pelbagai kegunaan terapeutikBukannya perlumenjalani satu prosedur pembedahan yang sangat invasifdalam erti kata lain, ramai wanita dengan membangunkan ketumbuhanfibroid mungkin mendapat manfaat daripada hanya mendedahkandiri mereka lebih kerap kepada cahaya matahari semula jadiataudengan menambahkan dengan semulajadi pil vitamin D3.

Oleh kerana lebih daripada separuh penduduk kekurangan vitamin Dmengikut kajian 2010 yang diterbitkan dalam Jurnal KlinikalEndokrinologi dan Metabolismekebanyakan orang akan mendapat manfaat daripada cadangan untuk menambah vitamin Dtambahan sedikit ke dalam regimen kesihatan merekaSama ada ia adalah fibroid rahimmasalah jantungjangkitan dan penyakitkronikmasalah sarafpenyakit pernafasanatau penyakit kulit, semula jadi vitamin D yang telah ditunjukkan untuk memberi manfaat terapeutik tanpa sebarang kesan sampingan negatif.


Mengetahui lebih lanjut:http://www.naturalnews.com/035234_vitamin_D_fibroids_tumors.html# ixzz1uoWb9OEZ


::jom kira BINTANG::

1 comment:

Safra Syazana said...

may Allah bless U beloved fren...
tiada penyakit yg tiada penawar...